نفقه بعد از طلاق زن

1403/1/29 22:07

نفقه بعد از طلاق زن

از جمله مهمترین حقوقی که زن به موجب انعقاد عقد نکاح از آن برخوردار می شود ، حق نفقه است . بر اساس شرع و قانون مدنی ، مرد مکلف شده است تا علاوه بر نفقه فرزندان خود ، نفقه زوجه را نیز به وی بپردازد . تنها مسئله ای که سبب قطع شدن حق نفقه زن در دوران ازدواج می شود ، آن است که زن از شوهر خود تمکین نکند .

اما در حالت کلی ، در دوران ازدواج مرد مکلف به پرداخت نفقه است . اما به محض آنکه زن و مرد از هم طلاق گرفتند ، تکلیف پرداخت نفقه به زن قطع می شود و مرد در این باره الزامی نخواهد داشت . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی جزییات مربوط به نفقه زن ، مسئولیت پرداخت نفقه و نفقه بعد از طلاق خواهیم پرداخت .  

مسئولیت پرداخت نفقه

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است . بنابراین ، در عقد دائم مرد موظف است که نفقه همسر خود را بپردازد و بر اساس همین مسئولیت پرداخت نفقه است که قانونگذار دو دسته ضمانت اجرا برای عدم پرداخت نفقه پیش بینی کرده است .

با این توضیح که ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه در این رابطه است که زن با مراجعه به دادگاه خانواده نفقه خود را مطالبه کند و ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه آن است که به دلیل جرم ترک انفاق از مرد در دادگاه کیفری شکایت شود . در این صوت ، اگر مرد با وجود تمکن مالی ، نفقه زن خود را نپردازد ، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود . ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه

نفقه بعد از طلاق

سوالی که اکنون مطرح می شود ، آن است که تکلیف نفقه زن بعد از طلاق چیست . به عبارت دیگر ، آیا زن بعد از طلاق از حق نفقه برخوردار است یا خیر . در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که برخلاف اینکه مرد ملزم به پرداخت نفقه فرزندان بعد از طلاق می باشد ، بعد از طلاق زن و مرد ، مرد دیگر الزامی به پرداخت نفقه به همسر سابق خود را نخواهد داشت .

به دلیل اینکه پرداخت نفقه به زن به دلیل سکونت مشترک زن و مرد ( تمکین زن از شوهر ) پرداخت می شده است و حال که زن و مرد از هم جدا شده اند ، مرد موظف به پرداخت نفقه به زن نیست . به همین دلیل است که حتی در صورتی هم که زن و مرد از هم طلاق نگرفته باشند ، اما زن از شوهر خود تمکین نکند ، مرد الزامی به پرداخت نفقه به زن ندارد .

اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد آن است که در صورتی که طلاق از نوع طلاق رجعی باشد ، زن می تواند تا پایان مدت عده طلاق در منزل همسرش سکونت نماید و مرد هم موظف است که نفقه این مدت را به وی بپردازد تا مدت عده به پایان برسد ( مشروط به اینکه طلاق به علت نشوز زن نبوده باشد ) .  اما در مواردی که طلاق از نوع طلاق بائن است ، زن حق نفقه در دوران عده نخواهد داشت .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه بعد از طلاق زن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: نفقه تاریخ ثبت: 22:07 1403/1/29 194 نفر بازدید