اثر اعاده دادرسی کیفری

1403/1/10 05:41

اثر اعاده دادرسی کیفری

قانون در روابط اجتماعی و اقتصادی روزمره افراد اصل را بر صحت و درستی اعمال گذاشته است و اگر کسی ادعا کند دیگری امری مخالف قانون انجام داده است باید آن را ثابت کند . در محاکم دادگستری اثبات ادعا تنها با دلایلی امکان پذیر است که در قانون بیان شده اند .

بنابراین افرادی که به دادگاه ها و دادسرا ها برای طرح کردن دعوایی مراجعه می کنند ، باید از اینکه چگونه می توانند ادعای خود را نزد قاضی ثابت کنند آگاه باشند وقتی کسی علیه دیگری در دادسرای کیفری شکایت می کند یا به دادگاه عمومی دادخواست حقوقی می دهد ، در بیان حقوقی دعوایی اقامه کرده است .

به طرح کننده شکایت در دادسرا و دادگاه " مدعی " می گویند که وظیفه اثبات ادعایش نزد قاضی بر عهده خود اوست . البته مدعی نمی تواند از هر دلیلی برای اثبات ادعا استفاده کند و تنها دلایل و مدارکی که در قانون مشخص شده اند ، مورد قبول دادگاه هستند . به همین دلیل در این مقاله به بررسی اثر اعاده دادرسی کیفری و همچنین درخواست اعاده دادرسی کیفری می پردازیم .  

اثر اعاده دادرسی

اعاده دادرسی کیفری یکی از راه های فوق العاده رسیدگی به شکایت است برای بیان اثر اعاده دادرسی باید گفت منظور از دعاوی کیفری ، دعاوی است که در به دلیل وقوع یک جرم در دادسرا از طرف شاکی علیه مشتکی عنه مطرح می شوند و شاکی خواستار مجازات مجرم است . برای اثبات جرم در دعاوی کیفری به 4 دلیل می توان استناد کرد از جمله : اقرار ، شهادت ، قسم ، علم قاضی می باشد .  

تجویز اعاده دادرسی اجرای حکم تا صدور حکم مجدد به تعویق می افتد و اگر از متهم تامین اخذ نشد است یا اگر از متهم تامین اخذ شده ولی منتفی شده باشد یا اگر از متهم تامین اخذ شده ولی متناسب نباشد ، دادگاهی که پس از تجویز اعاده دادرسی به موضوع رسیدگی می کند تامین لازم را اخذ می نماید .  

اگر مجازات مندرج در حکم ، سالب حیات یا مجازات بدنی یا قلع و قمع بنا باشد : با وصول تقاضای اعاده دادرسی و تا قبل از اتخاذ تصمیم درباره تقاضا شعبه دیوانعالی کشور دستور با توقف اجرای حکم را صادر می نماید .  

با شروع به محاکمه جدید اگر ادله اقامه شده قوی باشد ، قرار توقف آثار و تبعات حکم اول فوری صادر می شود و دادرسی انجام می شود .

درخواست اعاده دادرسی

برای بررسی اینکه درخواست اعاده دادرسی چگونه انجام می شود باید گفت که در مواردی حکم قطعی درباره یکی از موارد صادر شده است می توانند از طریق ارائه دادخواست به دیوان عالی کشور درخواست رسیدگی به موضوع پرونده را کنند .  

زمانی که فردی درخواست اعاده دادرسی دارد باید این درخواست خود را به دادگاه ارائه نماید و دادگاه پس از بررسی دلایل اعاده دادرسی در صورتی که این در خواست و دلایل را درست تشخیص بدهد پس در خواست اعاده دادرسی در برخی مواقع مورد پذیرش قرار می گیرد از بررسی حکم متقتضی را صادر می کند . عملکرد دادگاه بعد از صحیح و وارد تشخیص دادن درخواست اعاده دادرسی :  

- دادگاه پس از بررسی درخواست و درست تشخیص دادن آن حکم مورد اعاده دادرسی را نقض و حکم مقتضی صادر می کند .  

- اگر درخواست اعاده دادرسی راجع به قسمتی از حکم باشد و نه در خصوص کلیت حکم صادر شده در این صورت دادگاه فقط همان قسمت نقض یا اصلاح می شود .  

حکم صادره پس از اعاده دادرسی بر اساس ماده 480 و 482 قانون آیین دادرسی کیفری بدین صورت است که :

- حکمی بعد از اعاده دادرسی صادر می شود بر طبق ماده 480 قانون آیین دادرسی کیفری از حیث تجدیدنظر یا فرجام خواهی تابع مقررات مربوط است .  

- نسبت به حکمی که پس از اعاده دادرسی صادر می شود دیگر اعاده دادرسی از همان جهت پذیرفته نمی شود . مگر اینکه اعاده دادرسی از مصادیق ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری باشد . یا مغایر رای صادره با مسلمات فقهی به جهات دیگری غیر از جهات قبلی باشد . - لازم به ذکر است که کسانی که می توانند تقاضای اعاده دادرسی در امور کیفری کنند بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری محکوم علیه و دادستان کل کشور ، رئیس حوزه قضایی که حق درخواست اعاده دادرسی را از دیوان عالی کشور را دارند .  


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: آیین دادرسی کیفری تاریخ ثبت: 05:41 1403/1/10 375 نفر بازدید