سامانه سجام sejam.ir

1403/2/6 18:19

سامانه سجام sejam.ir

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سامانه سجام یک سامانه یکپارچه برای ثبت و نگهداری اطلاعات تمام سرمایه گذاران در زمینه بورس می باشد ، همچنین خدمات و امکانات بسیار قابل توجهی بعد از راه اندازی این سامانه برای سرمایه گذاران ایجاد شد . سامانه سجام ( sejam ) در سال 1397 توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار ایجاد شد که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کند .

کسانی که می خواهند در زمینه بورس فعالیت کنند باید حتما ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کرده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنند . همچنین کسانی که قبل از سال 97 در بورس سرمایه گذاری کرده اند باید اطلاعات خود را در این سامانه به نشانی sejam.ir ثبت کنند . در واقع سامانه سجام امکان دسترسی به اطلاعات تمام سرمایه گذاران در بورس را به صورت یکپارچه فراهم آورده است . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص سامانه سجام ، نحوه ثبت نام و احراز هویت در این سامانه می پردازیم .

ثبت نام سامانه سجام sejam.ir

راه اندازی سامانه سجام مزایای فراوانی را برای سرمایه گذاران و کارگزاران فراهم کرد . یکی از این مزایا آن است که سرمایه گذاران دیگر برای ثبت نام در کارگزاری ها و دریافت کد بورسی لازم نیست که به صورت حضوری به شرکت های کارگزاری مراجعه کنند و فرآیند ثبت نام می تواند به صورت اینترنتی انجام شود . همچنین سود سهام ها ( از جمله سهام عدالت ) برخلاف گذشته بدون دغدغه به حساب اعلامی از سوی سرمایه گذار واریز می شود .

مزیت دیگری که سامانه سجام برای سرمایه گذاران فراهم کرده آن است که در صورت تغییر اطلاعات مانند تغییر نشانی ، تلفن همراه و یا حساب بانکی سرمایه گذار می توانند به راحتی و به صورت اینترنتی اطلاعات خود را ویرایش کنند . در ادامه نحوه ورود به سامانه سجام را به طور کامل شرح می دهیم .

1- در اولین قدم باید عبارت سامانه سجام یا نشانی sejam.ir را در مرورگر خود جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید .

2- بعد از ورود به صفحه اصلی سه گزینه برای شما نمایش داده می شود در صورتی که هنوز در این سامانه ثبت نام به عمل نیاوردید ابتدا باید مراحل ثبت نام را تا انتها تکمیل کنید و در آخر یک کد پیگیری برای شما ارسال می شود که برای انجام احراز هویت به آن نیاز پیدا می کنید . در صورتی که کد پیگیری را گم کرده اید می توانید از طریق انتخاب گزینه بازیابی کد پیگیری اقدام کنید .

3- در این مرحله چند عبارت در یک کادر برای شما نمایش داده می شود که باید آن ها را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده و گزینه متوجه شدم را فعال کنید .

4- در این قسمت گام های مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام به صورت خطی نگارش شده که بعد از مطالعه آن ها لازم است گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنید .

مهم ترین خدمتی که سامانه سجام ارائه می کند فراهم آوردن امکان ثبت نام در این سامانه است . ثبت نام در این سامانه مراحل مختلفی دارد که به طور کامل باید آن ها را تا انتها دنبال کرد . بعد از تکمیل تمام مراحل ثبت نام یک کد پیگیری برای ثبت نام کننده ارسال می شود که از طریق آن می تواند برای احراز هویت اقدام کند . در مقاله ذیل راهنمای تصویری تمام مراحل ثبت نام در سامانه سجام آورده شده است .

احراز هویت سامانه سجام

بعد از انجام تمام این مراحل و تکمیل فرآیند ثبت نام باید از سامانه خارج شده و تا 24 ساعت منتظر ارسال پیامک کد پیگیری ثبت نام خود بمانید . بعد از آنکه کد پیگیری ثبت نام به تلفن همراه شما ارسال شد برای دریافت کد بورسی باید احراز هویت سجام را انجام دهید که برای انجام آن دو راهکار وجود دارد .

الف ) مراجعه حضوری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت : در این روش سرمایه گذار باید به صورت حضوری و با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت کد بورسی به دفاتر خدمات مراجعه کرده و فرم احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری را تکمیل کند . دقت کنید که برای احراز هویت حتما به دفاتر خدمات پیشخوان منتخب کارگزاری که در آن ثبت نام کرده اید مراجعه کنید تا بتوانید در یک زمان هم احراز هویت سامانه سجام و هم احراز هویت کارگزاری را انجام دهید .

ب ) به صورت آنلاین از طریق سامانه سجام : این روش هنوز به صورت اجرایی در نیامده است اما قرار است به زودی اجرایی شود که به محض اجرایی شدن در مقاله اطلاع رسانی می کنیم . در این روش اطلاعات هویتی وارد شده توسط ثبت نام کننده در سامانه با سازمان های مختلف در کشور تطابق داده می شود و بعد از آن با استفاده از رمز موقتی که برای او ارسال شده وارد سیستم می شود . در ادامه این فرآیند عکس مخاطب با تصویر کارت ملی او تطابق داشته می شود و به این صورت احراز هویت به صورت الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می گیرد .

از آن جهت که این روزها امکان آزادسازی سهام عدالت فراهم شده است ، سهامداران در تب و تاب استعلام و آزادسازی سهام خود هستند . برای آزاد سازی سهام عدالت سامانه ای تحت عنوان سامانه سهام عدالت طراحی شده است که راهنمای تصویری نحوه استفاده از تمام امکانات این سامانه را می توانید در مقاله زیر مشاهده کنید .

ازم به ذکر است که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست و به غیر از سامانه سجام برای دریافت کد بورسی باید در یک کارگزاری هم ثبت نام کرد . شرکت های کارگزاری متعددی در سطح کشور وجود دارند که امکان دسترسی آنلاین به بازار بورس و خرید و فروش در این بازار را برای مشتریان خود فراهم می کنند در مقاله ذیل راهنمای ثبت نام در یک کارگزاری و نحوه دریافت کد بورسی را می توانید مشاهده کنید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه سجام sejam.ir به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: تجاری تاریخ ثبت: 18:19 1403/2/6 393 نفر بازدید