حضانت فرزند دختر

1403/1/10 05:58

حضانت فرزند دختر

یکی از مهمترین مسایلی که پس از فوت والدین یا جدایی آنان از هم مطرح می شود این است که حضانت فرزندان با کدامیک از والدین باشد . بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزند دختر با حضانت فرزند پسر اندکی متفاوت است . اینکه حضانت فرزند دختر با کیست ، بستگی به این دارد که دختر در چه سنی است . یعنی حضانت دختر در بازه سنی تا هفت سالگی ، از هفت سالگی تا نه سالگی و از نه سالگی به بعد متفاوت است ، که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم . به همین مناسبت ، حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی ، حضانت فرزند دختر از هفت سالگی تا نه سالگی و حضانت فرزند دختر بعد از نه سالگی را مورد بررسی قرار می دهیم .  

حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی

بر اساس ماده قانون مدنی ، برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند ، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد . بر اساس این ماده ، در صورتی که والدین از هم طلاق بگیرند ، یا به هر دلیل جدا از هم زندگی کنند ، حضانت فرزند دختر تا رسیدن به سن هفت سالگی با مادر است و پدر در این خصوص حقی نخواهد داشت . در واقع ، قانونگذار حضانت فرزند دختر و همچنین حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی را به این دلیل بر عهده مادر قرار داده است که عواطف مادری اقتضا می کند که فرزند نزد خودش باشد ؛ همچنین اینکه مادر در این سن قادر است که بهتر نیازهای فرزندان خود را برطرف کند .  

حضانت فرزند دختر از هفت سالگی تا نه سالگی

بر اساس قانون مدنی ، برای نگه داشتن طفل مادر تا سن هفت سالگی اولویت خواهد داشت و پس از آن با پدر است . بنابراین ، حضانت فرزند دختر بعد از سن هفت سالگی بر عهده پدر قرار خواهد گرفت . ذکراین نکته ضروری است که فرزندان به محض اینکه به سن بلوغ می رسند ، از حضانت خارج می شوند ، بنابراین ، دختر تا سن بلوغ یعنی نه سال تمام قمری ، همچنان تحت حضانت پدر خود قرار دارد . البته در این سن ، کماکان مادر کودک از حق ملاقات با فرزند خود بهره مند است و نمی توان این حق را از او سلب کرد .  

حضانت فرزند دختر بعد از نه سالگی

همانطور که گفتیم ، فرزند دختر بعد از سن نه سالگی از حضانت والدین خود خارج می شود ؛ چرا که به سن بلوغ رسیده است  . منظور این است که قانون در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی تکلیف خاصی تعیین نکرده است . لذا فرزند دختر به محض اینکه به سن نه سال تمام قمری رسید ، خودش می تواند انتخاب کند که می خواهد با کدامیک از والدینش زندگی کند . به عنوان مثال ، گرفتن حضانت دختر دوازده ساله نیازمند اقدام قانونی نمی باشد ؛ چرا که خود فرزند دختر باید انتخاب کند که می خواهد نزد کدامیک از والدینش باشد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند دختر  به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 05:58 1403/1/10 229 نفر بازدید