حضانت دائمی فرزند

1403/1/31 16:50

حضانت دائمی فرزند

یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص جدایی یا طلاق زن و مرد ممکن است مطرح شود این است که حضانت فرزند بر عهده چه کسی است . اهمیت این امر یعنی لزوم حمایت از کودکان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آنها سبب شده است که قوانینی در جهت حضانت فرزندان و حق ملاقات با فرزندان تصویب شود . گاهی زوجین این سوال را مطرح می کنند که آیا می توان حضانت فرزند را به طور دائمی گرفت ؟ اصلا حضانت دائمی فرزند چیست و در صورت امکان چگونه امکانپذیر است . برای پاسخ به این پرسش قصد داریم در این مقاله نخست به بررسی حضانت فرزندان پرداخته ، در ادامه سن حضانت و حضانت دائمی فرزند را مورد بررسی قرار دهیم .

حضانت فرزند

حضانت فرزندان بر اساس قانون مدنی عبارت است از حمایت جسمی و عاطفی از فرزندان . واضح است که این مسئله در روابط زوجینی که دارای فرزند هستند به اندازه ای مهم است که قانون مدنی و رویه قضایی دادگاه ها شامل احکامی در خصوص حضانت فرزندان قبل از طلاق والدین ، حضانت بعد از طلاق و حتی حضانت در صورت فوت والدین است . مطابق قانون مدنی ، حضانت فرزندان حق و تکلیفی است که بر عهده والدین قرار دارد . بنابراین ، هر یک از آنها در درجه اول موظف هستند که به مراقبت از فرزند خود بپردازند و در درجه بعد حق این را دارند که حضانت فرزندشان با آنها باشد . منتها در صورتی که والدین از هم طلاق بگیرند تعیین تکلیف در خصوص حضانت فرزندان اندکی دشوار می شود .

سن حضانت

راهکار قانون مدنی برای سپردن حضانت به یکی از والدین ، سن فرزندان است . لازم است که در اینجا حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند پسر به تفکیک مورد بررسی قرار گیرد . بر اساس قانن مدنی ، حضانت فرزند دختر تا سن هفت سالگی با مادر است . از هفت سالگی تا نه سالگی با پدر بوده و بعد از سن نه سالگی خود او می تواند انتخاب کند که می خواهد با کدامیک از والدینش زندگی کند . حضانت فرزند پسر نیز تا سن هفت سالگی با مادر است . پس از آن ، تا پانزده سالگی بر عهده پدر قرار می گیرد . بعد از رسیدن به سن پانزده سالگی خودش می تواند انتخاب کند که می خواهد با پدر زندگی کند یا با مادر . 

حضانت دائمی فرزند

همانطور که گفتیم ، حضانت فرزند تا رسیدن به سن بلوغ ( در دختران نه سال تمام قمری و در پسران پانزده سال تمام قمری ) ، تعیین تکلیف شده است . بعد از آن خود فرزند قادر است که انتخاب کند ؛ چرا که از سن حضانت خارج شده است . اما برخی این سوال را مطرح می کنند که آیا حضانت دائمی فرزند امکانپذیر است ؟ در این رابطه توجه به این نکته ضروری است که ملاک دادگاه برای سپردن حضانت به والدین مصلحت کودک است . بنابراین ، پدر و مادر کودک به ویژه در طلاق توافقی می توانند بر سر این موضوع به تفاهم برسند که حضانت دائمی با یکی از آنان باشد ؛ مثلا خانم با بخشیدن مهریه اقدام به این امر کند . برای ملاحظه حضانت کودک در طلاق توافقی کلیک کنید . اما همانطور که گفته شد ، چون مصلحت طفل مهمترین جنبه از حضانت کودک است ، در صورتی که شخصی حضانت دائم فرزند را با توافق دیگری گرفته باشد و مصلحت طفل به هر دلیلی تامین نشود ، طرف دیگر می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و با ارائه دلیل قانونی ، از او سلب حضانت کند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دائمی فرزند به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 16:50 1403/1/31 220 نفر بازدید