فریب یا تدلیس در ازدواج

1403/1/12 09:54

فریب یا تدلیس در ازدواج

عقد نکاح از دید قانونگذار از جمله مهترین عقودی است که با شخصیت طرفین در ارتباط مستقیمی می باشد . به همین لحاظ ، تمام تلاش وی بر آن است که با پیش بینی قوانینی کانون خانواده را حفظ و از آن حمایت نماید . اما در برخی شرایط ، یکی از زوجین با فریب دیگری وی را حاضر به ازدواج با خود می کند و از آن جهت که شخصیت وی نقش مهمی در ازدواج با او دارد ، قانونگذار به طرفی که فریب خورده است ، این حق را می دهد تا بدون انجام تشریفات طلاق ، عقد نکاح را بر هم بزند یا آن را فسخ کند . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی تدلیس در ازدواج ، سکوت درباره عیب و ضمانت اجرای تدلیس خواهیم پرداخت .  

تدلیس در ازدواج

بر اساس ماده 438 قانون مدنی ، " تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف قرارداد شود " . بر این اساس ، تدلیس که همان فریب دادن طرف مقابل است ، در عقد ازدواج نیز امکانپذیر می باشد . به عبارت دیگر ، فریب در ازدواج آن است که با اعمال متقلبانه نقص یا عیبی را که در یکی از زوجین هست پنهان نگه دارند و یا اینکه او را دارای صفت نیکویی جلوه بدهند در حالیکه او این صفت را ندارد . به طور مثال ، مرد با ارائه مدرک جعلی خود را دارای تحصیلات عالی معرفی کند و زن خود را باکره معرفی کرده یا عیوب خود را بپوشاند و از این طریق رضایت طرف مقابل به ازدواج با وی جلب شود . 

سکوت درباره عیب

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که اگر یکی از طرفین عیب و یا نقصی را داشته باشد اما آن را مخفی کرده و در مورد آن چیزی نگوید ، آیا به استناد این سکوت هم می توان عمل او را تدلیس محسوب کرد و عقد را فسخ کرد ؟ به نظر می رسد پاسخ به این پرسش مثبت می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله سکوت در تدلیس مراجعه بفرمایید .  

ضمانت اجرای تدلیس

هر گاه عقد ازدواج ناشی از تدلیس طرف مقابل باشد ، یعنی یکی از زوجین دیگری را فریب داده باشد ، طرفی که فریب خورده است می تواند از دیگری مطالبه خسارت نماید . اعم از اینکه تدلیس کننده خود طرف مقابل باشد ، یا اینکه تدلیس با همکاری شخص ثالثی انجام شده باشد . علاوه بر این ، در صورتی که یکی از زوجین بر اساس تدلیس با دیگری ازدواج کرده باشد ، می تواند عقد نکاح را فسخ کند . در واقع بر اساس قانون مدنی ، شخص فریب خورده این حق را دارد که به دلیل فریب در ازدواج عقد ازدواج را بر هم بزند و آن را فسخ کند و یا اینکه به زندگی مشترک ادامه بدهد . در این شرایط ، حق دریافت خسارت نیز پابرجاست .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فریب یا تدلیس در ازدواج به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 09:54 1403/1/12 307 نفر بازدید