سکوت در تدلیس و نگفتن عیب و نقص در ازدواج

1403/1/10 04:37

سکوت در تدلیس و نگفتن عیب و نقص در ازدواج

عقد نکاح به عنوان پیوندی مقدس ، شکل دهنده رابطه زوجیت میان دو نفر می باشد . قبل از اینکه عقد ازدواج شکل گیرد ، معمولا زن و مرد به روش های مختلفی به هم معرفی می شوند و درباره هویت شان اطلاعاتی به طرف مقابل ارائه می کنند ؛ اطلاعاتی که معمولا صحیح هستند . اما در مواردی هم ممکن است که زوجین بدون ارائه اطلاعات لازم درباره عیوبی که ممکن است داشته باشند ، به ازدواج دیگری درآیند . در این حالت است که قانونگذار اختیار فسخ عقد نکاح را به علت فریبکاری داده است . سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا سکوت درباره عیب و نقص در ازدواج هم سبب به وجود آمدن حق فسخ می شود ؟ برای پاسخ به این سوال ، در این مقاله به بررسی تدلیس در ازدواج و سکوت درباره عیب خواهیم پرداخت .

تدلیس در ازدواج

به طور کلی تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف قرارداد می شود . تدلیس در تمامی قرارداد ها و عقود موضوعیت دارد که در عقد نکاح نیز ممکن است به وقوع بپیوندد . تدلیس در ازدواج آن است که با استفاده از اعمال متقلبانه نقص یا عیبی که در یکی از زوجین هست را پنهان کنند و یا اینکه او را دارای صفات نیکی معرفی نمایند ؛ در حالی که وی آن صفات را ندارد . در این شرایط ، قانون حق فسخ را به طرفی که فریب خورده است می دهد . یعنی کسی که در عقد ازدواج فریب خورده است ، می تواند با استناد به آن ، عقد نکاح را فسخ نماید .

سکوت درباره نقص و عیب

همانگونه که گفته شد ، تدلیس در ازدواج به طور خلاصه یعنی فریب دادن طرف دیگر با اعمال متقلبانه . اما سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که اگر یکی از طرفین بجز عیوب مذکور در قانون مدنی برای فسخ نکاح ، عیب و نقصی وجود داشته باشد و دارنده نقص درباره آن سکوت کند ، آیا این امر هم فریب در ازدواج است ؟ به عبارت دیگر ، سکوت درباره عیب و نقص هم فریب در ازدواج را محقق می کند و به طرف مقابل اختیار فسخ نکاح می دهد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر عیب و نقص از جمله عیوبی باشد که به لحاظ عرفی قابل گذشت نیست و شخص با اطلاع از آنها با او ازدواج نمی کرد ، سکوت درباره آن از مصادیق تدلیس در نکاح به شمار می آید . مثلا در صورتی که یک چشم یا یک پا یا یک دست شخص مصنوعی باشد . بنابراین ، عمل فریبنده ای که تدلیس در ازدواج به شمار می آید ممکن است فعلی باشد و یا ترک فعل . لذا حتی سکوت درباره آن عیب هم می تواند مصداق فریب در ازدواج باشد . خواه آن شخص بگوید که پای من سالم است ، خواه با سکوت درباره آن ، موجب فریب دیگری شود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سکوت در تدلیس و نگفتن عیب و نقص در ازدواج به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 04:37 1403/1/10 211 نفر بازدید