نمونه دادخواست طلاق غیابی از طرف زن

1403/1/6 14:51

نمونه دادخواست طلاق غیابی از طرف زن

بر اساس قانون ، مرد هر زمان می تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست طلاق زن را ارئه دهد و بدون اینکه زن رضایت داشته باشد ، وی را طلاق بدهد . اما این مطلب در خصوص زن ها اندکی متفاوت است ؛ به این معنا که طبق قانون ، طلاق از سوی زن تنها در صورت وجود دلیل موجه ، شرعی و قانونی امکانپذیر است که در  این صورت ، حتی اگر مرد در دادگاه حاضر نشود ، باز هم دادگاه می تواند حکم طلاق زن را صادر کند و به چنین طلاقی اصطلاحا " طلاق غیابی از سوی زن " گفته می شود . در همین راستا ، در ادامه این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر مخاطبان محترم با این نوع از طلاق ، دادخواست طلاق غیابی از سوی زن و نمونه آن را ارئه نماییم . لذا ابتدا به توضیح مختصر پیرامون طلاق غیابی از سوی زن پرداخته و در ادامه دادخواست طلاق غیابی از طرف زوجه و نمونه دادخواست طلاق غیابی از طرف زن را ارائه می نماییم .

طلاق غیابی از طرف زن

بر اساس قانون مدنی ، برای اینکه زن بتواند از همسر خود جدا شود و به اصطلاح طلاق بگیرد، باید دلیل موجه و قانونی به دادگاه ارائه نماید تا حکم طلاق صادر بشود ؛ چرا که اختیار طلاق اصولا با مردان است . اما با عنایت به مواد مختلف قانون مدنی ، موارد طلاق غیابی از سوی زن عبارتند از اینکه :

1- زن بتواند در دادگاه ثابت نماید که در طی زندگی با شوهر خود با سختی غیر متعارف و یا عسر و حرج مواجه است و به همین دلیل ، نمی تواند با مرد ادامه زندگی دهد . مثل زمانی که شوهر همسر خود را کتک بزند و یا با وی سوء معاشرت و سوء رفتار داشته باشد . در چنین شرایطی ، اگر هم مرد در دادگاه حاضر نباشد ، دادگاه بر اساس عسر و حرج زن در طول زندگی مشترک ، می تواند حکم طلاق غیابی برای زن را صادر کند . 

2- در صورتی که مرد برای مدت چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد ، یعنی هیچگونه خبری از حیات و ممات وی در دست نباشد ، زن می تواند با طی تشریفاتی مثل نشر اگهی برای با خبر شدن از وی ، از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق غیابی نماید .

3- مورد دیگر تقاضای حکم طلاق غیابی از سوی زن ، آن است که مرد در طول مدت مشخصی ( شش ماه ) به زن خود نفقه نداده باشد و زن در دادگاه دعوای مطالبه نفقه اقامه کند . در صورتی که دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه نماید و با این وجود باز هم مرد نفقه زن را نداده و یا توانایی مالی برای پرداخت نفقه نداشته باشد ، این بار دادگاه می تواند به درخواست زن حکم طلاق غیابی صادر نماید . 

دادخواست طلاق غیابی از طرف زوجه

در قسمت قبل به بررسی طلاق غیابی از سوی زن ، شرایط و موارد آن پرداخته شد ؛ لکن در این قسمت قصد داریم به بررسی دادخواست طلاق غیابی از سوی زن پرداخته و آن را توضیح دهیم .

اولا اینکه دادخواست طلاق غیابی از سوی زوجه مانند سایر دادخواست ها تنظیم می شود و تمامی قسمت های مربوط به فرم دادخواست باید به طور کامل پر شود .

ثانیا اینکه در دادخواست طلاق غیابی از طرف زوجه می توانیم به هر یک از مواردی که برای طلاق غیابی از سوی زن مطرح شدند ، استناد کنیم و با اثبات این موارد به دادگاه ، برای طلاق غیابی علیرغم حضور مرد در دادگاه حکم بگیریم .

ثالثا اینکه مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست طلاق غیابی از سوی زن ، دادگاه خانواده است که صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی را دارد . 

نمونه دادخواست طلاق غیابی از طرف زن

در قسمت قبل توضیح دادیم که در دادخواست طلاق غیابی که از سوی زن مطرح می شود ، می توانیم به مواردی که برای طلاق غیابی از سوی زن مجاز هستند استناد کنیم و از این جهت ، تفاوتی وجود ندارد . اما برای آشنایی با مخاطبان محترم ، ذیلا یک نمونه و متن دادخواست طلاق غیابی از طرف زن را ارائه می نماییم :

 

ریاست محترم دادگاه خانواده ؛

با سلام،

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ........... به موجب سند ازدواج شماره ................ که تصویر آن پیوست دادخواست تقدیم شده است ، در تاریخ................ با خوانده ازدواج دائم نموده ام که متاسفانه بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی مشترک ، خوانده مرا ترک و به محل نامعلومی عزیمت نموده و علی رغم سپری شدن مدت ......... سال ، اینجانب و سایر بستگان هیچ گونه اطلاعی از حیات و ممات و همچنین محل زندگی ایشان به دست نیاورده ایم . لذا با تقدیم این دادخواست ، تقاضای صدور حکم طلاق غیابی از محضر دادگاه محترم مورد استدعاست .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست طلاق غیابی از طرف زن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 14:51 1403/1/6 304 نفر بازدید