طلاق از طرف زن و موارد آن

1403/1/10 05:30

طلاق از طرف زن و موارد آن

مطابق حدیث پیامبر اکرم ( ص ) ، هیچ امری در پیشگاه خداوند منفور تر از طلاق نیست . با این حال ، در مواردی این حق برای طرفین در نظر گرفته شده است که با خاتمه زندگی زناشویی از رنج و سختی ناشی از آن رها شده و زندگی جدیدی را شروع کنند . شاید در ابتدای امر اینگونه به نظر برسد که حق طلاق تنها مختص مردان می باشد و زنان مطابق شرع و قانون از چنین حقی برخوردار نیستند . اما با ملاحظه قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع مشخص می شود که در قانون مواردی برای طلاق به درخواست زن پیش بینی شده است که در صورت وجود این موارد ، زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید . بر همین اساس در این مقاله ابتدا طلاق به درخواست زن مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه موجبات طلاق از طرف زن مطرح خواهد شد .

طلاق به درخواست زن

مطابق قانون مدنی سابق ، مرد می توانست هر زمان که بخواهد و بدون هیچگونه دلیلی زن خود را طلاق دهد . البته در حال حاضر ، مطابق ماده 1133 قانون مدنی طلاق از طرف مرد نیازمند طی مراحلی همچون ارجاع به داوری و دریافت گواهی عدم امکان سازش می باشد . در همین راستا و از آن رو که اعمال یکجانبه طلاق از طرف مرد سبب بروز مشکلاتی در روابط خانوادگی می گشت ، قانونگذار مواردی را تحت عنوان طلاق به درخواست زن پیش بینی نموده است تا زنان نیز در صورت وجود پاره ای از شرایط بتوانند به زندگی مشترک خاتمه بدهند . به همین دلیل است که قانون مدنی به تبعیت از فقه موجباتی را برای طلاق به درخواست زن پیش بینی نموده است که در ادامه این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

موارد طلاق از طرف زن

همانگونه که اشاره شد ، در قانون مدنی مواردی برای درخواست طلاق از طرف زن پیش بینی شده است . یکی از موجبات طلاق از طرف زن ، مطابق ماده 1129  قانون مدنی خودداری یا عجز شوهر از پرداخت نفقه می باشد . در واقع یکی از موارد ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه توسط مرد این است که برای زن حق طلاق ایجاد می شود .

همچنین ، مطابق ماده 1029 قانون مدنی در صورتی که مرد به مدت بیش از چهار سال غایب مفقودالاثر باشد ، زن او می تواند تقاضای طلاق کند که در این صورت دادگاه با رعایت شرایطی می تواند زن را طلاق بدهد .

یکی دیگر از مواردی که به موجب آن زن می تواند به دادگاه مراجعه نموده و دادخواست طلاق بدهد این است که در مشقت و سختی بوده ؛ به نحوی که ادامه زندگی مشترک برای وی ناممکن شده باشد . مطابق این تعریف ، یکی دیگر از موجبات طلاق از طرف زن ، طلاق بر مبنای عسر و حرج است که بر اساس آن ، در صورت وجود مصادیق عسر و حرج ، زن می تواند دادخواست طلاق بدهد .

بعلاوه اینکه وکالت زن در طلاق که ممکن است ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگری به وی داده شده باشد ، سبب می شود که زن بتواند  به وکالت از جانب مرد خود را مطلقه نماید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق از طرف زن و موارد آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 05:30 1403/1/10 150 نفر بازدید