وصیت چیست؟

1403/1/10 06:29

وصیت چیست؟

از جمله مهمترین موضوعات حقوقی که در دین اسلام نسبت به آن تاکید فراوانی شده است ، عمل وصیت کردن می باشد . وصیت کردن به معنای آن است که یک فرد تکلیف امور مالی و غیر مالی خود را برای بعد از فوت خود معلوم و مشخص کند تا بازماندگان او دچار مشکلاتی در این خصوص نشده و در عین حال امور متوفی سامان یافته و حتی ترتیب پرداخت بدهی های او داده شود . با توجه به اینکه امروزه بخش زیادی از اختلافات در دادگاه ها امور مربوط به صحت وصیت و وصیت بیش از میزان مقرر در قانون و ارث متوفی می باشد ، آشنایی با این عمل و مقررات قانونی مربوط به آن امری مهم است . لذا در این مقاله به بررسی وصیت ، ارکان وصیت ، اقسام وصیت و میزان وصیت خواهیم پرداخت .

وصیت چیست؟

همه افراد در طول مدتی که در قید حیات هستند این امکان را دارند که در اموال و دارایی های خود هرگونه تصرفی را که بخواهند انجام بدهند . اما پس از فوت انسان ، اختیار تصرف در اموال و دارایی ها از فرد سلب می شود؛ حال آنکه در بسیاری از مواقع ممکن است که فرد خواسته ها و اهدافی داشته باشد که به آنها دست نیافته باشد . به همین دلیل ، در اسلام عملی پیش بینی شده است که به موجب آن ، یک فرد بتواند امور مالی و غیر مالی خود را برای بعد از فوتش سامان دهد . به این عمل وصیت گفته می شود که البته در دین اسلام نیز به آن تاکید فراوانی شده است .لذا آشنایی با وصیت و وصیت کردن و شرایط صحت وصیت موضوعات مهمی هستند که همه افراد بایستی نسبت به آن اطلاعاتی داشته باشند .

ارکان وصیت؟

آشنایی با ارکان وصیت امر مهمی است که برای آشنایی بیشتر از عمل وصیت لازم و ضروری است . به این منظور ، در وصیت سه رکن داریم . رکن اول موصی است . موصی به کسی گفته می شود که عمل وصیت را انجام می دهد . رکن دوم وصیت ، موصی له است . موصی له به کسی گفته می شود که به نفع او وصیتی شده است . رکن سوم وصیت نیز موصی به می باشد که به مال مورد وصیت گفته می شود .

اقسام وصیت

بر اساس قانون مدنی ، اقسام وصیت را می توان به دو نوع وصیت عهدی و وصیت تملیکی تقسیم بندی کرد . بر این اساس ، وصیت تملیکی عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعت مالی را برای زمان بعد از فوتش به دیگری و به صورت مجانی تملیک کند . مانند اینکه بگوید فلان خانه متعلق به فرزندم . قسم دیگری از وصیت ، وصیت عهدی است که در اصطلاح حقوقی به آن وصایت نیز گفته می شود . وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای نجام امر یا اموری یا تصرفات دیگر مامور کند ؛ مانند اینکه شخصی را مامور کند که بدهی های او را بعد از فوت وی بپردازد . 

میزان وصیت

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در خصوص وصیت وجود دارد آن است که یک فرد تا چه میزان از اموالش را می تواند وصیت نماید . پاسخ به این سوال از آن جهت مهم و اساسی است که در فقه و قانون میزانی برای صحیح بودن وصیت میزان خاصی مشخص شده است . بر این اساس ، یک فرد تنها تا میزان یک سوم یا ثلث اموالش را می تواند قبل از فوتش وصیت کند . اگر میزان وصیت بیش از آن شد ، ورثه متوفی حق آن را دارند که مقدار مازاد بر یک سوم را پذیرفته و به آن عمل کنند و یا نپذیرند . به این صورت که در صورتی که شخص نود میلیون دارایی دارد و به میزان چهل میلیون از آن را به دیگران وصیت کرده است ، تا میزان یک سوم آن یعنی سی میلیون تومان قابل اجرا و نافذ است ؛ منتها مقدار مازاد بر یک سوم یعنی ده میلیون تومان را ورثه متوفی باید قبول کنند تا به آن عمل کنند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وصیت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: وصیت تاریخ ثبت: 06:29 1403/1/10 281 نفر بازدید