دیه کوری چشم و کاهش بینایی

1403/1/10 05:28

دیه کوری چشم و کاهش بینایی

دیه از دسته ی مجازات های اصلی یعنی مجازات حدی ، قصاص ، مجازات تعزیری و در آخر مجازات دیه است . دیه زمانی اعمال می شود که سایر مجازات های اصلی به هر دلیلی اعمال نشوند . دیه باید توسط مرتکب جنایت در مهلت مقرر پرداخت دیه ، به قربانی داده شود . به طور کلی ، دیه به دو دسته دیه قتل نفس و دیه جراحات اعضای بدن مثل دیه بینی ، دیه دندان ، دیه شکستن گردن ، دیه از بین بردن چشم و ... تقسیم می شود . اما آنچه در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم ، دیه از بین بردن بینایی چشم سالم ، دیه از بین بردن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد و دیه کاهش بینایی است که در ادامه این موارد ذکر می شود  .

دیه از بین بردن بینایی چشم سالم

کسی که بینایی دیگری را از او سلب کند مرتکب جرم شده است و باید طبق قانون مجازات شود . مجازات دیه از بین بردن بینایی چشم سالم به دو دسته تقسیم می شود :

دیه از بین بردن بینایی هر دو چشم سالم : دیه یک انسان کامل است . لازم به ذکر است که مبلغ دیه کامل انسان دیه ای است که همه ساله قوه قضاییه مشخص می شود و در مورد پرداخت دیه مورد توجه قرار می گرد . از آن جهت که نرخ دیه در هر سال با سال دیگر تفاوت دارد ، برای اطلاع از دیه از بین بردن بینایی و کور کردن چشم سالم ، باید به سالی که قرار است دیه کوری چشم در آن پرداخت شود توجه نمود . به عنوان مثال دیه کامل انسان در سال 1399 ، به میزان سیصد و سی میلیون تومان تعیین شده است که برای دیه از بین بردن هر دو چشم ، مرتکب باید سیصد و سی میلیون تومان دیه بدهد .

دیه از بین بردن بینایی یک چشم : طبق آنچه در قسمت قبل ذکر شد ، دیه از بین بردن بینایی و یا کور کردن یکی از چشم ها ، نصف دیه کامل انسان می باشد .

درباره دیه کور کردن چشم باید این نکته را در نظر داشت که در این باره آنچه مد نظر است چشمی است که بینایی دارد ؛ هرچند میزان بینایی آن متفاوت باشد ( چشم ضعیف بوده ) یا اینکه چشم دارای شب کوری یا انحراف باشد .  

دیه از بین بردن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد

بعضی از افراد تنها دارای یک چشم بینا هستند . در قانون مجازات اسلامی ماده  691 دیه از بین بردن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد ، مشخص شده است . طبق این ماده دیه یک چشم بینا در دو حالت در نظر گرفته می شود :

الف ) اگر علت نابینایی چشم دیگر ، نابینایی مادرزادی بوده و یا در اثر دلیلی غیر جنایی از بین رفته باشد : دیه چشم بینا ، دیه کامل است .

ب ) اگر چشم دیگر به علت قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته از دست رفته باشد : دیه چشم بینا ، نصف دیه کامل خواهد بود .  

دیه کاهش بینایی

گاهی عملی باعث کاهش بینایی می شود و موجب می شود لکه دائمی ای در چشم به وجود بیاید که مانع بینایی قسمتی از چشم شود . دیه کاهش بینایی به دو صورت تعیین می شود :

الف ) در صورتی که تعیین میزان مقداری از چشم که نا بینا شده است ممکن باشد ، به همان نسبت دیه دارد .

ب ) در صورتی که تعیین میزان مقداری از چشم که بینایی خود را از دست داده است ممکن نباشد ، ارش در نظر گرفته خواهد شد . ارش مبلغی است که قاضی با توجه به نظر کارشناس درباره میزان ورود صدمه مشخص می کند .  

نکته مهمی که در دیه چشم باید به آن توجه کرد این است که اگر از بین رفتن بینایی بخاطر از حدقه در آوردن چشم باشد ، تنها دیه بیرون آوردن چشم برای آن خواهد بود ولی اگر دیه نابینایی بخاطر صدمه ی دیگری مثل ضربه زدن به سر باشد که باعث شود بینایی نیز از بین برود یا کاهش یابد ، برای هر کدام از این اعمال ( ضربه زدن به سر و نابینایی یا کاهش بینایی ) به طور جداگانه دیه محاسبه خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه کوری چشم و کاهش بینایی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 05:28 1403/1/10 269 نفر بازدید