ارث زوج و زوجه

1403/1/26 15:55

ارث زوج و زوجه

رابطه زوجیت با عقد نکاح بین زن و مرد شکل می گیرد و با فوت هر یک از آنان رابطه توارث برقرار می گردد و زوج و زوجه می توانند به موجب قانون از هم ارث ببرند اما تقسیم ارث و میزان سهم الارث هر یک و شرایط آن متفاوت است ، طبق قانون مدنی نحوه و میزان سهم ارث هر یک از دیگری معین شده است . برای مثال : اگر فردی دارای دو زوجه باشد نحوه تقسیم ارث بین آنان چگونه است و سوالاتی از این قبیل ایجاد می شود که برای پاسخ با این قبیل سوالات نیاز به بررسی قوانین است . در این مقاله به بررسی ارث زوجه و ارث زوج می پردازیم .  

ارث زوجه

در صورتی که نکاح دائمی باشد زوجه از زوج ارث می برد .  

بر طبق قانون سهم ارث زوجه در صورت داشتن فرزند یک هشتم و در صورت نداشتن فرزند یک چهارم از اموال زوج را به ارث می برد .

در صورتی که متوفی دارای چند زوجه باشد سهم آنان چه یک چهارم ( در صورت نداشتن فرزند ) و چه یک هشتم ( در صورت وجود فرزند ) به نسبت مساوی بین آنان تقسیم می گردد . پس در صورتی که مرد متوفی دارای چند زن باشد ( نکاح دائم ) سهم ارث به نسبت مساوی بین آن ها تقسیم می گردد . در صورت طلاق بائن و گذشت مدت عده زوجه ، از زوج ارث نمی برند .  

ارث زوج

زمانی زوج از زوجه متوفی خود ارث می برد که به موجب عقد نکاح دائم رابطه زوجیت بین آنان شکل گرفته باشد یعنی در نکاح موقت زوج و زوجه از هم ارث نمی برند . زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد . بر طبق قانون ارث سهم ارث زوج از اموال همسر خود درصورت داشتن فرزند یک چهارم و در صورتی که فرزندی نداشته باشند یک دوم می باشد . همانطور که مشخص است سهم الارثی که مرد از همسر متوفی خود چه در صورت داشتن و یا نداشتن فرزند می برد بیشتر از حالتی است که زن با داشتن فرزند و یا عدم وجود فرزند از شوهر می برد .   

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارث زوج و زوجه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 15:55 1403/1/26 129 نفر بازدید