استرداد طلا از زوجه

1403/1/27 21:29

استرداد طلا از زوجه

یکی از مسائل مهمی که در حین دعوای طلاق زوجین ممکن است مطرح می شود ، استرداد طلا از زوجه می باشد . به عبارت دیگر ، از آن جهت که مرد به مناسبت های مختلف طلاهایی را برای همسر خریداری کرده است ، ممکن است به هنگام طلاق بخواهد آنها را از زن پس بگیرد و یا اینکه آنها را به عوض مهریه به زن بدهد . اما مالکیت طلا بعد از طلاق ، به زن تعلق دارد . چرا که مرد آنها را به همسر خود هدیه داده است . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع استرداد طلا از زوجه بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که استرداد طلاجات از سوی زوج چگونه است . بنابراین به بررسی هبه طلا به زوجه ، رجوع از هبه طلاجات و استرداد طلاجات از سوی زوج خواهیم پرداخت .  

هبه طلا به زوجه

طلا و جواهراتی که مرد به مناسبت های مختلف به همسر خود می دهد را می توان تحت شمول " عقد هبه " در قانون مدنی دانست . بر اساس ماده 795 قانون مدنی هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را به طور رایگان به شخص دیگری می بخشد . بنابراین ، شخصی که به او هدیه ای داده می شود ، مالک آن مال شناخته شده و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن مال انجام دهد . مثلا ، اگر مرد طلاهایی را به همسر خود هدیه کرد ، زن می تواند آنها را بفروشد ؛ چرا که مالک آنها می باشد . 

رجوع از هبه طلاجات

بر اساس قانون مدنی ، عقد هبه یک عقد جایز است ؛ یعنی اینکه شخص هر زمان که بخواهد می تواند آن را به هم بزند و مال هدیه شده را باز پس بگیرد یا اصطلاحا از عقد هبه رجوع کند . اما در برخی از شرایط ، مرد نمی تواند از هبه طلاها رجوع کند و طلاهایی که به همسرش داده را پس بگیرد . بر اساس ماده 803 قانون مدنی ، در موارد زیر نمی توان از هبه رجوع کرد :

- در صورتی که مال هدیه داده شده از بین رفته باشد ؛

- در صورتی که مال هدیه شده از ملکیت هبه گیرنده خارج شده باشد و به دیگری تعلق گرفته باشد ؛

- در صورتی که در مال هبه شده تغییراتی حاصل شود ؛

- در صورتی که هبه از نوع هبه معوض بوده و عوض هبه دریافت شده باشد دیگر نمی توان از عقد هبه رجوع کرد و مال هدیه شده را پس گرفت . 

استرداد طلاجات از سوی زوج

همانگونه که گفته شد ، طلاهایی که مرد به همسر خود داده است ، در واقع نوعی هبه به شمار می آید . رجوع از هبه طلاجات یا همان استرداد طلاجات از سوی زوج ، بر اساس قانون مدنی ، نیازمند شرایطی بود که آنها را ذکر کردیم . در رابطه با استرداد طلا از طرف مرد ، دادگاه ها آراء متفاوتی صادر کرده اند . اما بر اساس رویه دادگاه ها ، دعوای استرداد طلاجات از سوی زوج معمولا به نتیجه مطلوب نمی رسد . چرا که به نظر قضات ، هبه طلا و جواهر به زوجه ، نوعی هبه معوض است . یعنی به زن هدیه داده شده تا زن حاضر به ازدواج شود . بنابراین ، چون عوض هبه ( عقد نکاح ) به مرد داده شده است ، مرد دیگر نمی تواند از هبه رجوع کند و طلاها را مسترد نماید . 

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استرداد طلا از زوجه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 21:29 1403/1/27 604 نفر بازدید