انحلال ازدواج موقت و روش های آن

1403/1/27 19:19

انحلال ازدواج موقت و روش های آن

در قانون مدنی ، انحلال عقد نکاح و اسباب انحلال عقد نکاح مورد پیش بینی قرار گرفته اند . اما به جهت تفاوت عقد موقت و عقد دائم ، موارد انحلال آنها نیز با هم فرق دارد . به عنوان مثال ، طلاق مخصوص عقد دائم است و در ازدواج موقت یا صیغه مرد نمی تواند همسر خود را طلاق بدهد . اما در عوض ، موارد انحلال عقد موقت عبارتند از بخشیدن مدت عقد موقت توسط مرد و یا به پایان رسیدن مدت ازدواج موقت . به همین خاطر ، در این مقاله قصد داریم به بررسی راه ها و روش های انحلال عقد موقت بپردازیم که ابتدا به بررسی موضوع انحلال ازدواج موقت پرداخته و در ادامه موارد انحلال ازدواج موقت یا صیغه را توضیح می دهیم .  

انحلال ازدواج موقت

در صورتی که عقد ازدواج با تمام شرایط صحت عقد نکاح منعقد شود ، تمام آثار قانونی خود را بر جای می گذارد . اما در شرایطی ، ممکن است این عقد نکاح منحل شود . یعنی دیگر زوجیت میان زن و مرد منتفی شود و محرمیت میان آنان از زمانی که عقد منحل می شود ، از بین خواهد رفت . در ماده 1120 قانون مدنی ، موارد انحلال عقد نکاح مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر اساس این ماده ، " عقد نکاح به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل می شود " . البته ، در این ماده ، اسباب انحلال عقد دائم و عقد موقت با هم مورد اشاره قرار گرفته اند . در حالی که موارد انحلال عقد دایم با راههای انحلال عقد موقت با هم فرق دارند که  قصد داریم به آنها بپردازیم .  

موارد انحلال عقد موقت

با عنایت به قوانین و مقررات مختلف ، موارد انحلال عقد موقت یا صیغه عبارتند از :

بذل مدت در عقد موقت

یکی از شرایط صحت عقد موقت آن است که مدت زمان عقد موقت به صورت دقیق تعیین شده باشد . به این ترتیب ، یکی از موارد انحلال عقد موقت هم آن است که مرد باقی مانده مدت عقد موقت را به زن ببخشد یا اصطلاحا بذل کند . بذل مدت در عقد موقت یعنی اینکه مرد بگوید باقی مانده مدت عقد را به تو بخشیدم . بذل مدت عقد موقت به اختیار مرد است . البته ، در صورتی که زن از این لحاظ دچار عسر و حرج شود هم می تواند از دادگاه تقاضای الزام مرد به بذل مدت نماید . 

انقضای مدت در عقد موقت

یکی دیگر از روش های انحلال ازدواج موقت ، انقضای مدت یا پایان یافتن مهلت آن است . همانگونه که گفته شد ، یکی از تفاوت های صیغه با عقد دائم آن است که عقد موقت محدود به یک ظرف زمانی است . مثلا عقد موقت برای مدت دو سال بسته می شود . به همین دلیل ، بعد از آنکه مدت عقد موقت به پایان رسید ، عقد خود به خود منحل می شود و از بین می رود .

فوت یکی از زوجین

طبیعی است که در صورت فوت زن یا مرد ، عقد ازدواج منحل می شود و از این بابت میان عقد دائم یا موقت تفاوتی وجود ندارد . اما سایر روش های انحلال نکاح در خصوص عقد دائم کاربرد دارند . مثلا طلاق ، به عنوان یکی از اسباب انحلال نکاح ، مخصوص عقد دائم است و در عقد موقت امکان طلاق گرفتن وجود ندارد . فسخ نکاح نیز که به علت عیوب زوجین صورت می گیرد ، اختصاص به عقد دائم دارد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انحلال ازدواج موقت و روش های آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 19:19 1403/1/27 106 نفر بازدید