ثبت ازدواج موقت یا صیغه

1403/1/10 05:44

ثبت ازدواج موقت یا صیغه

یکی از انواع عقد نکاح ، عقد موقت می باشد که در برخی از احکام و آثار با ازدواج دائم متفاوت است . به عنوان مثال ، قانونگذار در قانون حمایت خانواده ثبت ازدواج دائم را در تمامی موارد الزامی نموده است و برای عدم ثبت آن نیز مجازات در نظر گرفته است . اما در خصوص عقد موقت ، الزامی به ثبت کردن آن وجود ندارد . لکن در قانون حمایت از خانواده ، مواردی پیش بینی شده است که مرد ملزم به ثبت ازدواج موقت شده است . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی ثبت ازدواج موقت و موارد الزام به ثبت ازدواج موقت خواهیم پرداخت .  

ثبت ازدواج موقت

در ماده 49 قانون حمایت خانواده مقرر شده است که هرگاه مرد عقد نکاح را در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت نرساند ، علاوه بر اینکه ملزم به انجام ثبت نکاح می شود ، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت نیز محکوم خواهد شد . جزای نقدی درجه پنج بیش از هشت میلیون تومان الی هجده میلیون تومان است و حبس تعزیری درجه هفت ، شامل حبس از 91 روز تا 6 ماه خواهد بود . اما این مجازات صرفا مربوط به نکاح دائم است و نه عقد موقت . بنابراین ، متوجه می شویم که ثبت ازدواج موقت علی الاصول الزامی نمی باشد . چرا که قانونگذار در قانون حمایت خانواده تنها در خصوص عقد دائم مجازات عدم ثبت ازدواج را در نظر گرفته است . 

الزام به ثبت ازدواج موقت

همانگونه که گفته شد ، قاعدتا ثبت کردن ازدواج موقت یا همان صیغه الزامی نمی باشد . به همین دلیل ، قانونگذار مجازاتی هم برای عدم ثبت آن در نظر نگرفته است . اما در همین قانون ، در برخی موارد مرد موظف شده است تا صیغه موقت را به ثبت برساند . بنابراین ، موارد الزام به ثبت ازدواج موقت بر اساس قانون حمایت از خانواده عبارت است از باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد . 


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت ازدواج موقت یا صیغه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:44 1403/1/10 103 نفر بازدید