ازدواج با زن شوهردار

1403/1/10 05:47

ازدواج با زن شوهردار

مطابق آیه 24 سوره نساء " ازدواج و آمیزش جنسی با زنان شوهردار حرام است " . حرمت این امر به قدری واضح است که مبانی اسلامی و قانونی را برای حرمت ازدواج با زن شوهردار می توان در نظر گرفت . به همین مناسبت قانون مدنی نیز این موضع را به عنوان یکی از موانع نکاح در نظر گرفته است و برای آن ضمانت اجرای مدنی در نظر گرفته است و در این خصوص تفاوتی هم میان عقد موقت و عقد دائم نیست . علاوه بر این ، زنی که در ایام عده است نیز نمی توان به همسری گرفت و با او ازدواج کرد . در این مقاله به دنبال این هستیم تا ازدواج با زن شوهردار در صورت علم به حرمت نکاح و ازدواج با زن شوهردار در صورت جهل نسبت به حرمت نکاح را مورد بررسی قرار می دهیم .

ازدواج با زن شوهردار در صورت علم به حرمت نکاح

همانطور که گفته شد ، ازدواج با زن شوهردار در قانون مدنی ممنوع شده است و یکی از موانع نکاح به شمار می رود . مطابق ماده 1050 قانون مدنی " هرکس زن شوهردار را با علم به وجود علقه زوجیت و حرمت نکاح و یا زنی را که در عده طلاق یا در عده وفات است با علم به عده و حرمت نکاح برای خود عقد کند ، عقد باطل و آن زن مطلقا بر آن شخص حرام مؤبد می شود " .

بر اساس این ماده ، هرکس که با اطلاع از اینکه یک زن شوهردار است و نکاح با او حرام است عقد نماید ، عقدی که منعقد کرده اند باطل است و آن زن برای وی حرام ابدی می شود . بر اساس این ماده صرف ازدواج با زنی که شوهر دارد باعث بطلان نکاحی است که بین آنها منعقد شده و به هیچ وجه نمی توان آن را صحیح و معتبر شمرد . حتی در صورتی که زن از شوهر اول خود جدا شود نیز این عقد تبدیل به عقد صحیح نمی شود . علاوه بر اینکه در این ماده برای ازدواج با زنی که شوهر دارد ممنوع است ، زنی که در ایام عده است را نیز می توان عقد کرد . چرا که زنی که در ایام عده طلاق رِجعی است ، به نوعی در حکم زن است و نمی توان او را عقد کرد . 

علاوه بر اینکه مطابق قانون مدنی ازدواج با زن شوهردار سبب باطل بودن ازدواج و حرام ابدی شدن ارتباط میان چنین زن و مردی می شود ، در قانون مجازات اسلامی نیز برای ازدواج با زن شوهر دار مجازات در نظر گرفته شده است .

ازدواج با زن شوهردار در صورت جهل نسبت به حرمت نکاح

در ادامه ماده قبل ، ماده 1051 قانون مدنی " حکم مذکور در ماده فوق در موردی نیز جاری است که عقد از روی جهل به تمام یا یکی از امور مذکوره فوق بوده و نزدیکی هم واقع شده باشد . در صورت جهل و عدم وقوع نزدیکی عقد باطل ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود " .  

بر اساس این ماده ، علاوه بر اینکه ازدواج با زن شوهردار در صورت علم به وجود علقه زوجیت ، حرمت نکاح و یا عده سبب بطلان عقد می شود ، بلکه در مواردی که یکی از زن و مرد و یا حتی هر دوی آنها نسبت به این موارد جاهل و بی اطلاع باشند نیز عقد باطل است .

لذا جاهل بودن نسبت به وجود علقه زوجیت ، حرمت نکاح و یا عده سبب می شود که اگر رابطه زناشویی بین زن و مرد به وقوع نپیوسته باشد ، حرمت ابدی حاصل نشود . در این حالت ، زن و مرد می توانند ازدواجشان را منحل کنند و پس از از بین رفتن مانع نکاح مثل ایام عده ، دوباره به عقد هم درآیند بدون اینکه به یکدیگر حرام ابدی شده باشند .

در مقابل ، در شرایطی که زن یا مرد یا هر دوی آنها نسبت به وجود علقه زوجیت ، حرمت نکاح و یا عده جاهل باشند ، و با وجود جهل نسبت به این قضایا با یکدیگر روابط زناشوئی برقرار کنند ، علاوه بر اینکه عقد و نکاح منعقد شده بین آنها بدلیل وجود مانع نکاح باطل است ، به یکدیگر حرام ابدی هم می شوند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج با زن شوهردار به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:47 1403/1/10 310 نفر بازدید