اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

1403/1/25 03:14

اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

همانگونه که در عرف مرسوم است ، دخترانی که قصد ازدواج با مردی را دارند بایستی رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری ( پدر بزرگ پدری ) خود را نیز داشته باشند تا بتوانند نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمایند . البته لزوم اجازه پدر برای ازدواج دختران موضوعی فقهی است که در قانون مدنی نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است و به همراه لزوم قصد و رضایت برای ازدواج در طرفین ، پدر دختر نیز باید اجازه ازدواج را بدهد .

با این حال ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم که آیا اجازه و اذن پدر برای ازدواج دوم دختران نیز ضروری است یا اینکه ازدواج مجدد دختر بدون اذن پدر یا جد پدری نیز امکان پذیر خواهد بود ؟ برای پاسخ به این سوالات نخست به بررسی اجازه پدر برای ازدواج دختران طبق قانون مدنی پرداخته و سپس اجازه پدر در ازدواج دوم یا ازدواج مجدد دختر را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

اجازه پدر برای ازدواج دختران

یکی از مواردی که در رابطه با ازدواج دختران به صورت شرط لازم مورد پیش بینی قرار گرفته است ، لزوم کسب اجازه و یا رضایت والدین ( فقط پدر یا جد پدری ) برای ازدواج دختران می باشد که این موضوع در قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است .

به موجب ماده 1043 قانون مدنی : " نکاح دختر باکره ، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد ، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند ، اجازه او ساقط و در این صورت ، دختر می تواد با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده ، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص ، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید " .

بر اساس ماده مذکور ، دخترانی که باکره هستند و قبلا ازدواج نکرده اند ، باید از پدر و یا جد پدری خود رضایت یا اجازه ازدواج گرفته باشند و در این خصوص ، تفاوتی نمی کند که دختران در چه سنی باشند . البته در خصوص اجازه یا اذن پدر برای ازدواج نکته قابل تاملی وجود دارد و آن این است که اگر پدر بدون دلیل موجه از دادن اذن ازدواج دخترش خودداری کند ، می توان با ارائه دادخواست اجازه ازدواج از دادگاه ، اقدامات قانونی لازم را انجام داد که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته شده است .

اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

لزوم کسب رضایت یا اجازه پدر برای ازدواج دختران بر اساس قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفت . با این حال گاهی این سوال مطرح می شود که آیا اجازه و رضایت پدر در ازدواج دوم دختران نیز مورد نیاز است ؟ اذن پدر برای نکاح مجدد دختران در چه شرایطی لازم و ضروری است ؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت همانگونه که در متن ماده 1043 قانون مدنی نیز اشاره شده است ، کسب اجازه از پدر برای ازدواج دختران تنها در صورتی مورد نیاز است که دختران دوشیزه یا باکره باشند . به همین دلیل در صورتی که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد ، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر برای ازدواج نمی باشد ؛ هر چند که این موضوع به لحاظ عرفی در نظر گرفته می شود ولی به لحاظ قانونی شرط صحت ازدواج مجدد دختر ، رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری نمی باشد .

با این حال ، ذکر این نکته ضروری است که اگر قبلا دختر یک مرتبه به عقد نکاح مردی در آمده باشد ولی قبل از اینکه رابطه زناشویی میان زوجین واقع شده باشد ، عقد نکاح منحل شده و خاتمه پیدا کند ، از آنجا که هنوز دختر باکره می باشد ، باز هم برای ازدواج نیازمند کسب رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری خواهد بود ؛ فلذا در این حالت ازدواج مجدد بدون رضایت پدر صحیح نمی باشد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اجازه پدر در ازدواج دوم دختر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 03:14 1403/1/25 109 نفر بازدید