شرط نتیجه در عقد نکاح

1403/1/10 05:44

شرط نتیجه در عقد نکاح

بر اساس مقررات قانونی و رویه فعلی ، هر یک از زن یا مرد می توانند قبل از عقد نکاح اقدام به تعیین شروطی نمایند که در صورت توافق دیگری ، آن شروط بر آنها تحمیل گردیده و موظف به رعایت آن خواهند شد . البته برخی از شروط باطل و مبطل عقد نکاح هستند که بایستی در این خصوص رعایت گردند ؛ با این حال به موجب قانون مدنی ، شروط درست و صحیح ضمن عقد نکاح قابل درج شدن نیز هستند . بر اساس ماده 234 قانون مدنی ، انواع شروط صحیح ضمن عقد نکاح عبارتند از شرط صفت ، شرط فعل و شرط نتیجه در ازدواج که هر یک از آنها احکام و قواعد خاص خود را خواهند داشت . اما یکی از مرسوم ترین شروطی که ضمن عقد نکاح درج می گردد ، شرط نتیجه است که به طور کلی عبارت است از شرط کردن تحقق امر یا موضوعی در عالم واقع . بنابراین ، تخلف از شرط نتیجه در ازدواج نیز پیامدهایی حقوقی به بار خواهد آورد . به همین دلیل ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که مفهوم شرط نتیجه در عقد نکاح یا ازدواج چیست و سپس به بررسی نمونه های شرط نتیجه در ازدواج بپردازیم .

شرط نتیجه در ازدواج

به طور کلی ، شرط نتیجه به معنای آن است که تحقق امر یا موضوعی در خارج توسط طرفین شرط شود که این مفهوم در ضمن ماده 234 قانون مدنی بیان شده است . البته شرط نتیجه به عنوان یکی از انواع شروط صحیح ضمن عقد نکاح نیز امکان پذیر می باشد ؛ به این معنا که هر یک از زن و شوهر موقع عقد نکاح می توانند بر دیگری شرطی را به عنوان شرط نتیجه قید نمایند . در این صورت ، نتیجه یکی از اعمال حقوقی به صرف شرط کردن در عقد و بدون اینکه به سبب دیگری نیازی باشد ، حاصل خواهد شد و به همین دلیل است که این موضوع را شرط نتیجه می نامند .

علاوه بر این ، امکان شرط کردن موضوعی تحت عنوان شرط صفت در عقد نکاح نیز وجود دارد که به موجب آن ، شرط می شود که یکی از زوجین اوصاف یا صفت خاصی را داشته باشد . شرط فعل در عقد نکاح نیز به آن معنا است که اقدام یا عدم اقدام به فعلی ، بر یکی از زوجین یا شخص دیگری شرط بشود و این موضوع مورد توافق طرفین عقد یعنی زن و مرد قرار بگیرد .

نمونه شرط نتیجه در ازدواج

در قسمت قبل به بررسی مفهوم شرط نتیجه در عقد نکاح پرداخته شد ؛ با این حال یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص این مفهوم وجود دارد آن است که موارد و نمونه های شرط نتیجه در عقد نکاح کدامند ؟ به همین دلیل در این قسمت برای آشنایی بیشتر با شرط نتیجه در ازدواج ، قصد داریم به بررسی نمونه ها و موارد شرط نتیجه در ازدواج بپردازیم .

در پاسخ به این سوال ، می توان گفت به عنوان مثال هنگامی که زن شرط می کند که شوهر مالک ملک یا زمین معینی باشد که متعلق به زن است و یا اینکه شرط بشود که یکی از زوجین ، از جانب همسر دیگر برای انجام امر یا موضوعی وکالت داشته باشد ، شرط نتیجه در ازدواج محقق شده است که این موضوع به عنوان یکی از مهم ترین نمونه های شرط نتیجه در ازدواج یا عقد نکاح محسوب می شود و زنان حق طلاق را ضمن عقد نکاح از همسر خود اخذ می کنند که تحت عنوان شرط وکالت برای طلاق نیز شناخته شده است . علاوه بر این ، در شروط ضمن عقد نکاح موجود در سند ازدواج نیز ممکن است که شروطی تحت عنوان شرط نتیجه در عقد نکاح قید شده اند که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

- ضمن عقد نکاح مرد به زن وکالت می دهد که در صورت استنکاف از پرداخت نفقه زن به مدت 6 ماه و عدم امکان الزام وی به پرداخت نفقه ، زن حق طلاق داشته باشد ؛

- ضمن عقد نکاح مرد به همسر خود وکالت می دهد که در صورت سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زن غیر قابل تحمل نماید ، زن حق طلاق خواهد داشت ؛

- ضمن عقد نکاح مرد به همسر خود وکالت می دهد که در صورت ازدواج مجدد بدون رضایت زن ، وی این حق را داشته باشد که به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند که هر یک از این موارد ، به عنوان شرط نتیجه در عقد نکاح محسوب شده و طرف مقابل ( مرد ) متعهد به رعایت آن خواهد شد .

- ضمن عقد نکاح شرط شود که اگر زوج مفقود الاثر شده و ظرف مدت 6 ماه پس از مراجعه زن به دادگاه پیدا نشود ، زن بتواند از وی جدا شود . برای آشنایی با سایر شروط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرط نتیجه در عقد نکاح به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 05:44 1403/1/10 151 نفر بازدید