شرایط و نحوه صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی

1403/2/4 00:01

شرایط و نحوه صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی

در قانون آیین دادرسی مدنی سوگندی تحت عنوان " سوگند تکمیلی " مورد پیش بینی قرار گرفته است که برای تکمیل دلایل ناقصی که مدعی به دادگاه ارائه نموده است ، باید توسط خود مدعی ادا شود تا دعوای مطروحه در دادگاه به اثبات برسد و ضمن ماده 277 این قانون نیز دعاوی درخور اثبات با سوگند تکمیلی در دادگاه شمارش شده اند . لذا در صورتی که شرایط اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه وجود داشت ، مدعی می تواند از دادگاه تقاضای ادای قسم یا سوگند تکمیلی نماید و دادگاه در صورت محرز دانستن شرایط قانونی لازم ، اقدام به صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه خواهد نمود . به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم که قرار اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه چیست و دادگاه در کدام شرایط اقدام به صدور قرار اتیان سوگند یا قسم تکمیلی خواهد نمود که پس از بررسی مختصر سوگند تکمیلی بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، شرایط و نحوه صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه را توضیح خواهیم داد .

سوگند تکمیلی چیست؟

سوگند تکمیلی یکی از انواع سوگند قضایی محسوب می گردد که در واقع مدعی برای تکمیل دلایل ناقصی که به دادگاه ارائه نموده است باید ادا نماید . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی قسم یا سوگند تکمیلی سبب تکمیل گواهی یا شهادت یک مرد یا دو زن می شود و بنابراین هرگاه قرار اتیان سوگند یا قسم تکمیلی با این عنوان در دادگاه صادر شود ، علی القاعده دعوا با ادای سوگند در دادگاه به اثبات خواهد رسید که این مفهوم در ماده 277 قانون ضمن دعاوی قابل اثبات با سوگند تکمیلی مطرح شده است . به موجب ماده مذکور : " در کلیه دعاوی مالی که به هر علت و سببی به ذمه تعلق می گیرد از قبیل قرض ، ثمن معامله ، مال الاجاره ، دیه جنایات ، مهریه ، نفقه ، ضمان به تلف یا اتلاف ؛ همچنین دعاوی که مقصود از آن مال است از قبیل بیع ، صلح ، اجاره ، هبه ، وصیت به نفع مدعی ، جنایت خطایی و شبه عمد موجب دیه ؛ چنانچه برای خواهان امکان اقامه بینه شرعی نباشد ، می تواند با معرفی یک گواه مرد یا دو گواه زن به ضمیمه یک سوگند ادعای خود را اثبات کند " . همچنین به موجب تبصره این ماده : "در موارد مذکور در این ماده ، ابتدا گواه ( شاهد ) واجد شرایط ، شهادت می دهد و سپس سوگند توسط خواهان ادا می شود " .  

شرایط و نحوه صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی

در قسمت قبل سوگند تکمیلی و دعاوی قابل اثبات با سوگند تکمیلی مورد بررسی قرار گرفت ؛ اما در این قسمت قصد داریم به بررسی صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی توسط دادگاه بپردازیم و بررسی کنیم که دادگاه رسیدگی کننده به دعوا در چه شرایطی اقدام به صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی می نماید ؟

در پاسخ به سوال مذکور لازم به ذکر است که شرایط و نحوه صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه در قانون آیین دادرسی مدنی مورد تصریح قرار نگرفته است ؛ با این وجود با عنایت به مواد مختلفی از این قانون و رویه قضایی دادگاه ها در می یابیم که دادگاه رسیدگی کننده به دعوا در شرایطی اقدام به صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی می نماید که بینه ارائه شده توسط مدعی ناقص باشد و دعوای مذکور ، جزء موارد مصرح در ماده 277 قانون آیین دادرسی مدنی باشد . علاوه بر این ، صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی توسط دادگاه منوط به درخواست سوگند تکمیلی توسط مدعی است ؛ لذا اگر مدعی بخواهد در دادگاه قسم تکمیلی یاد کند ، باید از دادگاه صدور قرار ادای قسم تکمیلی را تقاضا کند و دادگاه پس از درخواست قسم تکمیلی توسط مدعی ، هر گاه شرایط سوگند تکمیلی را احراز نمود ، قرار اتیان سوگند تکمیلی صادر می کند . صدور قرار ادای قسم تکمیلی در دادگاه نشانه آن است که دعوای مطروحه قابلیت اثبات با سوگند یا قسم تکمیلی را دارا است و اگر مدعی سوگند تکمیلی یاد کند دعوای او به اثبات خواهد رسید . قرار اتیان سوگند تکمیلی که توسط دادگاه صادر شده است ، جزء قرارهای اعدادی و یا مقدماتی بوده و با صدور این قرار ، پرونده آماده صدور رای در دادگاه خواهد شد . لازم به ذکر است که درخواست سوگند تکمیلی از سوی مدعی و صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی در مرحله تجدید نظر خواهی نیز امکان پذیر خواهد بود و تفاوتی ندارد که در مرحله بدوی تقاضای سوگند تکمیلی شده باشد یا خیر . لازم به ذکر است که پس از صدور قرار اتیان سوگند توسط دادگاه ، مدعی باید در جلسه دادرسی و با لفظ جلاله و یا نام خداوند تعالی سوگند یا قسم تکمیلی یاد کند و از حیث تشریفات و نحوه ادای سوگند در دادگاه ، با سوگند بتی یا قاطع دعوا مشابه است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه صدور قرار اتیان سوگند تکمیلی ، موارد و مهلت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 00:01 1403/2/4 590 نفر بازدید