تشخیص اقرار معتبر و غیرمعتبر

1403/1/29 20:44

تشخیص اقرار معتبر و غیرمعتبر

اقرار در لغت نامه به معنای ابراز ، اذعان ، اعتراف تعریف شده است ، که هم در دعاوی حقوقی و هم کیفری دلیل برای ثابت کردن دعوا محسوب می شود و در واقع از جمله مهم ترین دلیلی که می توان دعوا را با آن ثابت کرد، اقرار میباشد .و در قانون مدنی از ان به عنوان ادله اثبات دعوی یاد شده است که به بیانی دیگر اشخاص می توانند با اقرار دعوا را اثبات کنند در واقع شخصی که اقرار می کند به زیان خود و به سود شخص دیگر مطالبی را بیان می کند که فرد مقر ( اقرار کننده ) باید از شرایطی همچون بلوغ عقل ، اختیار و غیره  باشد . در قانون مدنی برای دعاوی حقوقی بیان شده است که اقرار به صورت ها و شیوه های متفاوتی انجام می پذیرد و  باید از سوی قاضی مربوطه تایید شود و از آن بتوان به عنوان دلیل برای ثابت شدن دعوا استفاده نمود و همچنین دارای  اعتبار لازم باشد . 

اقرار معتبر

در قانون مدنی از مواد 1275 الی 1283 آثار اقرار و این که در چه شرایط و زمانی اقرار معتبر و مورد تایید  و در چه زمانی اقرار فاقد اعتبار و غیر معتبر می باشد بیان شده است :

- هر شخصی که اقرار به حقی برای شخص دیگری کند مستلزم به اقرار خودش خواهد بود یعنی اگر فردی به زیان خودش و به سود شخص دیگری موضوعی را بیان کند اقرار او دارای اعتبار است و ملزم به آن و آثار آن خواهد بود .

- اقرار هر شخص فقط و فقط  نسبت به خود و شخصی که اقرار به نفع و سود او شده است نافذ خواهد بود و دارای اثر است نه نسبت به دیگران مگر اینکه قاضی تشخیص دهد یا قانون تعیین کرده باشد .

- شخص در خارج از محیط دادگاه اقرار به کاری کند می توان با شهادت شاهدان ثابت کرد. این در صورتی است که دعوا در دادگاه مطرح باشد و خود دعوا را با شهادت شهود بتوان اثبات کرد . به عنوان مثال اگر فردی در خیابان در حضور دو شاهد بگوید که به دیگری وجهی را باید بپردازد و این ادعای طلبکار بودن در دادگاه با شهادت شهود قابل اثبات باشد ، اقرار نیز قابل اثبات می باشد .

- نوشتن دین یا طلب در دفتر تجارت به منزله یک اقرار کتبی است . اگر تاجر در دفتر تجاری خود بستانکار بوده و آن طلبی که نسبت به اشخاص دارد را نوشته باشد به عنوان یک سند کتبی در دادگاه  پذیرفته می شود در ماده 1280 قانون مدنی نیز اقرار کتبی را در حکم اقرار شفاهی بیان شده است .

قرار غیر معتبر

اقرار غیر معتبر بر طبق قانون بدین معنا است که اگر فردی به امری اقرار می کند اصل بر این است که اقرار درست و صحیح است ولی تحت شرایطی اقرار ممکن است فاقد اثر شود :  

- اگر کذب اقرار نزد قاضی ثابت شود آن اقرار اثری نخواهد داشت به عبارت دیگر اگر فردی به دروغ به امری اقرار کند و دروغ بودن آن ثابت شود این اقرار غیر معتبر است .

- انکار بعد از اقرار مسموع نیست لیکن اگر مقر ادعا کند که اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه یا غلط بوده ، شنیده می شود و همچنین است در صورتی که برای اقرار خود عذری ذکر کند که قابل قبول باشد : مثل اینکه بگوید اقرار به گرفتن وجه در مقابل سند یا حواله بوده که وصول نشده لیکن دعاوی مذکوره مادامی که اثبات نشده مضر به اقرار نیست .  

- اقرار فرد مقر نسبت به غیر مقرله در حق هیچکس نافذ نیست .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص اقرار معتبر و غیرمعتبر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند .


نویسنده: علیرضا مقیمی دسته بندی: ادله اثبات دعوی تاریخ ثبت: 20:44 1403/1/29 444 نفر بازدید